Загальновідомо, що Радомишль
представлений на багатьох географічних мапах, починаючи із XVI століття. Та
виявляється не тільки на мапах, а й на … картах. Так-так, ідеться про відомі ще
з Середньовіччя гральні карти, які в уяві багатьох уособлюються передусім з
узвичаєними валетами, дамами, королями, тузами, ну, звісно, й з дрібнотою від 2
до 10.
Проте існують різноманітні
сувенірні, колекційні колоди, на картах у яких зображені інші цікаві для
гравців, і не тільки, тематичні малюнки й сюжети. Мали вони не лише ігрове, а й
пізнавальне та навчальне спрямування і призначалися зокрема для дітей та
підлітків. Зрештою, не всі картярські ігри належать до азартних, є серед них
розважальні і суто дитячі, поширені також різноманітні пасьянси, головоломки,
фокуси, ворожіння і т. ін.
У 1829 році в Санкт-Петербурзі
з’явилися в продажу «Географічні карти Росії із зображенням гербів, костюмів і
призначенням верств до двох столиць задля користі юнацтва». Попри
«географічний» заголовок це були саме гральні карти. У колоді містилося 60
карт, проте безпосередньо для гри призначалося, за французькою традицією,
тільки 52 з них.
Чому ж карт нараховувалося 60? Бо
такою була на ту пору кількість головних адміністративних одиниць імперії –
губерній та інших територіальних утворень. Тож вісім мали суто інформаційне
спрямування.
Лицьовий бік кожної гральної карти, що
мала розмір 100х67 мм, поділявся на чотири частини. У
лівому верхньому куті зображувався губернський чи відповідний йому герб, у правому
– числове або зображувальне значення карти різної масті. Внизу справа – типове
для регіону жіноче або чоловіче вбрання, зліва – перелік повітів губернії. На
звороті подавалися, власне, мапи губерній. Тож для азартного картярства, у
якому всі карти повинні мати абсолютно тотожний зворотній бік, вони не
годилися.
Трефова шістка стала картярським символом Київської губернії. А серед дванадцяти тогочасних її повітів за номером 7 вказано повітовий Радомисль. Такою цифрою він був позначений на губернській мапі, що зображувала, крім міст, обриси головних річок (звісно, й Тетерева) і трактів, як і того, що вів через Радомисль з Києва до Житомира.
Створив ці унікальні графічні
символи маловідомий, проте дипломований вільний художник Костянтин Грибанов, за
плечима якого була Петербурзька Академія Мистецтв. Навчався він у ній
одинадцять років за класом історичного живопису і навіть удостоївся двох
срібних медалей. Але класичне малярство покликанням для нього так і не стало.
Натомість увійшов він до образотворчих анналів як художник-ілюстратор. І саме
завдяки малюванню гральних карт. Грибанов, до речі, першим на імперських
теренах як професійний живописець долучився до карткового розпису. І мав по
тому доволі знаних послідовників.
Напевне ідеї ілюстрування карт виникли
у нього на чиновницькій службі. Після закінчення художнього вишу працював
живописець спочатку… у Міністерстві фінансів на поприщі новостворюваних земств,
а згодом – у Військово-топографічному депо Головного штабу, де в ту пору було
створено «Географічний атлас Російської імперії, царства Польського і Великого
князівства Фінляндського».
Остання посада розвинула
ілюстративні здібності й надихнула Костянтина Матвійовича на створення карт.
Тим паче, зображені ним на гральних картах мапи губерній майже один в один
повторювали відповідні малюнки атласу. З міністерської посади запозичив він ряд
статистичних відомостей. Ще одним джерелом для ілюстратора стали костюмні
замальовки зокрема з книги І.Георгі «Опис усіх народів, що у Російській державі
живуть». Їх, як і мапи, художник відтворив з дивовижною точністю.
Через тридцять
років Грибанов свої географічні карти перевидав під
назвою «Альбом географічних карт Росії, розташованих на 80 аркушах за басейнами морів, або Чудовий та повчальний дитячий Гран-пасьянс». Цього разу в колоді їх було 80
(70 губерній і
10 регіонів з іншою управлінською структурою). Проте вони вже не мали картярських символів та мастей, а містили значно розширену
пізнавальну інформацію і призначалися, як вказувалося в анотації, для дитячих
пасьянсів. У новому виданні художник додав до опису Київської
губернії географічні, історичні, природні, господарські та демографічні
особливості регіону.
Тимчасом у першому виданні впадає в
очі примітна деталь. Так звані «великороські» губернії, що входили колись до
складу Московії, означені в колоді «Географічних карт» червоними мастями, а ті,
що були утворені на загарбованих й військовою силою приєднаних до імперії
українських, білоруських, литовських, польських, латвійських, естонських,
кавказьких, заволзьких та сибірських землях, – чорними. З чим пов’язаний такий
кольоровий поділ, залишається лише гадати. З одного боку, червоним зазвичай
символізують любов і успіх, чорним – гніт, лихо та біду. Одначе з іншого,
червоний – це ще й ворожнеча, агресія, а також кров на руках завойовників, що
дотепер її несуть своїм сусідам.
Газета «Зоря Полісся», 2 травня 2025 року.
Немає коментарів:
Дописати коментар