вівторок, 29 квітня 2025 р.

Як Жигулі спотикалися об закордоння

 

З доброго дива назва «Жигулі» виявилась надзвичайно запитаною в колишньому СРСР. Бо саме цієї торговельної марки, для прикладу, удостоївся тогочасний популярний «народний» автомобіль – радянський «Фіат». Притому, що для автопрому таке наймення видавалося вкрай нелогічним, адже зазвичай машини називалися за якимось милозвучним іменником в однині. А тут раптом множина – та ще й приволзькі гори, навпроти яких на протилежному березі ріки якраз і розташувався Автоваз.

До речі, ім’я для італійсько-радянського автомобільного дітища обрали читачі журналу «За рульом», редакція якого влаштувала читацький конкурс. Перемогла в ньому назва «Лада», а «Жигулі» посіли друге місце. Проте очільники міністерства й автозаводу таки схилилися до «географічного» варіанту. І даремно. Адже невдовзі отримали міжнародну мороку. Коли експортний варіант «Жигулів» запропонували на закордонний авторинок, деякі держави, попри зацікавленість конструктивними особливостями моделі, категорично не сприйняли… її назву.

З’ясувалося, що в ряді країн вона була не те що немилозвучною, а й навіть некоректною. Скажімо, в арабському світі таким словом означають злодія, у романських мовах воно співзвучне з «жиголо», як прозивають гульвіс та жіночих утриманців, угорською взагалі звучить як непристойна лайка. Тому назву «Жигулі» залишили лише для внутрішнього ринку, а на зовнішньому продавалась «Лада».

Тимчасом закордонні витоки має й інша надзвичайно поширена торговельна марка, пов’язана із Жигулями. «Жигулівське пиво» теж за радянської доби дістало слави найпопулярнішого шумливого напою.

 Одначе започаткувалося його виробництво ще в добільшовицькі часи під назвою «Вієнскоє» («Віденське»). Виробляли такий сорт зокрема на Самарському пивоварному заводі (його офіційна назва – «Товариство Жигулівського пивоварного заводу в Самарі»), засновниками та власниками якого були австрійці на прізвище Вакано. До речі, один з них із іменем Альфред народився хоча і в Австро-Угорщині, але на українських теренах – на Тернопіллі.

Розроблене ними «Віденське» мало приємний солодовий аромат і колоритний зброджений смак з хмелевою гірчинкою. Відтак повсюдно воно припало до вподоби пивним гурманам, котрі часом називали його «золотим», зважаючи на колір. Тож завдяки своїй упізнаваності впевнено тримало пальму першості і навіть часом згадувалося на сторінках художніх творів (серед шанувальників напою називають зокрема С.Цвейга, В.Винниченка, О.Купріна та ін.).

«Віденське»-«Вієнскоє» стало візитівкою й відкритого у 1906 році Радомишльського пивоварного заводу «Пільзен». Його залюбки споживали любителі пива не лише на Радомишльщині, а й у повітах Київської, Волинської та інших губерній, навіть нібито й за кордоном. Збереглися притому оригінальні радомишльські етикетки «Вієнского». Десь ще у радянську пору, коли робився ремонт колишньої контори підприємства, на горищі знайшли чималий невикористаний свого часу запас етикеток «Віденського» пива. Вони швидко розійшлися по всіх усюдах і доволі широко дотепер представлені на аукціонах антикваріату.

 

А використовували їх вочевидь до 1934 року, допоки на теренах СРСР варили й розливали «Віденське». З переліку пивної продукції така назва зникла після відвідин Жигулівського заводу тодішнім наркомом харчопрому А.Мікояном, котрий вирішив, що пролетарям країни рад пити пиво з буржуазною маркою не годиться. Відтак популярний напій відтоді став іменуватися як «Жигулівське», хоча й залишилась для його приготування «віденська» рецептура. Проте, чого гріха таїти, дотримувалися її далеко не скрізь і далеко не завжди. Бо нарікань на низьку якість пива було, хоч греблю гати.

Стосувалося це й Радомишля, де теж головним напоєм на лінії розливу пивоварні значилося «Жигулівське», яке й увібрало на себе увесь критичний негатив.

  

Звісно, закарбувалось радомишльське «Жигулівське» й на етикетках підприємства. У різні роки вони мали різний дизайн. До речі, на тому, що використовувалося у 1980-ті, проглядається схожість з іще дореволюційним стилем «Віденського». Саме його згодом українські пивовари використали для відродження колишньої знаної австрійської марки.

 А інший символ «Вієнского» – орел – став у 1990-х емблемою радомишльської пивоварні, коли вона входила до складу агрофірми «Прогрес».

 

Стосовно ж «буржуазних» назв, змінених всесильним наркомом, то, потрапило під переінакшення також «Мюнхенське», яке найменували «Українським» (одне й друге також розливали на пивзаводі в Радомишлі).

 

Чимало теперішніх українських виробників пива, тимчасом, повернулося до першопочатків жигулівського і знов почало розливати знамените «Віденське», відновивши, при тому, на етикетках традиційний для нього шрифтовий логотип.

 «Віденського», одначе, у лінійці сучасної продукції ПБК «Радомишль» немає, хоча, здавалося б, наявні для цього всі історичні підстави. Натомість пиво «Жигулівське» у реєстрах українських пивоварень присутнє. Воно, між тим, має для виробників певні економічні бонуси. Адже торговельна марка на нього, що належала Жигулівському заводу, була анульована – нібито з огляду на «пролетарське» походження. Втім, хтозна, чи не було це запізнілим визнанням згаданої наркомівської крадіжки. Як там арабською називають злодія?.. 

 

 

Газета «Зоря Полісся», 2 травня 2025 року.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар