У 1995 року в Радомишлі відкрився фітоцентр Євгена
ТОВСТУХИ, академіка оригінальних ідей. Відомий в Україні лікар-фітотерапевт,
автор багатьох науково-популярних праць з народної медицини, з нагоди відкриття
фітоцентру і по
тому приїздив до Радомишля, вів тут прийом хворих. І всім,
хто зустрічався тоді з лікарем Товстухою, впадала в очі його зовнішність, що аж
ніяк не відповідала поважному вже вікові. Моложаве обличчя цілком здорової людини
переконує і вселяє віру в нього, як у народного лікаря. Адже більшість своїх рецептів і порад
щодо здорового способу життя він перевірив на собі. Життя ж подвижника не було
безхмарним, як ніколи не буває воно легким у геніїв.
Мені випала приємна нагода у короткі хвилини перепочинку Євгена Степановича поспілкуватися
з ним і взяти у нього інтерв’ю.
– Євгене Степановичу, цілительство, народна медицина уявляється багатьом як дар
Божий. А коли він прийшов до Вас?
– До себе нинішнього я йшов усе своє життя. Починав
же навчання, якщо можна так сказати, у батька, у матері, у наших сусідів.
Власне, дитинство, яке промайнуло у селі Новоселиця на Чернігівщині, дало
безліч прикладів звичаєвого права і неписаних законів співжиття нашого народу.
А як тоді лікували? Коли хтось занедужав, сходилися сусіди, несли що в кого
було. Лікували словом, приходили ворожбити і знавці молитов, а ще – чарівники і чарівниці із зіллями. І починалося
лікування. Оці дитячі враження, які закарбувалися у свідомості, у студентські
роки допомогли усвідомити й таке явище, як народна медицина.
Вчився я у медичному інституті. Проте дивувало, що
отримуючи від наставників і вчителів доладні знання з фахової медицини,
лишалась поза увагою фітотерапія. Потім, коли я почав практикувати як дипломований
лікар-терапевт, що вивчив близько двох тисяч рецептів таблеток і порошків з довідників та призначав їх хворим, то зрозумів: які ці ліки на диво шкідливі. Вони можуть зняти на
деякий час якісь хворобливі симптоми, дати тимчасове полегшення, але принести
величезну згубу. Це, певно, і схилило
остаточно вибір у бік народної медицини.
– Української народної?
– Так, саме української. Бо зараз бачимо чимало недоречних потуг насадити у нас
якісь китайські чи індійські засоби лікування, голковколювання і таке інше. Але ми забуваємо,
що психіка у нас інша, відмінна від монголоїдної раси. І переносити механічно
те, що складалося віками на сході чи деінде на наш грунт – марні сподівання. Воно не приживатиметься, і, більше того, може завдати шкоди. Адже кожне
лікування специфічне. Лікується не стільки недуга, скільки пацієнт –людина з її значним духовним світом, часто ущербленим, коли йдеться про хворого.
Тому потрібні впливи надзвичайно всеосяжні й надзвичайно інтимні та уважні.
Українці з прадавніх часів виховані на своїх специфічних традиціях: культури,
медицини, техніки, ужиткового мистецтва, високих чеснот народу, і їх треба
повсюдно відроджувати.
– Тобто, бути в
гармонійній єдності з етносом?
– Безумовно. Народна медицина – до того ж не чисто медицина, а величезний пласт
культури. І наближався я до нього через
вивчення музики, образотворчого мистецтва. Свого часу київські середньовічні
спудеї казали: щоб стати лікарем, треба спочатку стати бакалавром мистецтв. Та
й народна медицина сягає в глибину віків, доходячи до нас через літописи, давні
повір’я, вірування, обряди, фольклор. Власне, коли почав до цього
підступатися, навіть боязко було: чи під силу мені таке.
Наша Україна – дивний
регіон, дивна планета на Землі. На ній стільки лікарських рослин, стільки
різнотрав’я, що вистачило б для усього людства. Я обійшов майже всю Україну,
все Полісся. І всюди у нас, як кажуть, під ногами безліч ліків. Це і той же
подорожник – справжня скарбниця ліків, або легендарний дивосил, відомий ще з
прадавніх часів. І як Україна впродовж віків відроджується з руїн поневолювачів,
так і її рослини повсякчас чіпляються за нашу землю, через насіння йдуть до наступних поколінь, щоб оберігати
здоров’я.
– Але ж треба вміти й використати їх?
– Звичайно. Будь-який розвиток етносу і використання
лікарських рослин іде найперше від чарів, від магії. Мої рецепти, приміром,
перевірені часом, чотирма десятиліттями пошуків і знахідок. І знову ж таки,
використовуються традиційні, не якісь екзотичні рослини. До того ж, не застосовуємо
у наших фітоцентрах ніяких рослин, що мають отруйні ознаки. Тож використовувати
наші рецепти може практично кожен.
– На прийом до Вас у Радомишлі, бачив, прийшли люди
в міліцейських погонах. Чи не дивує це? Адже,
чув, доводилося Вам добряче потерпіти від влади…
– Знаєте, з міліцією у мене стосунки складалися якось
ладно. А перепадало мені передусім від реакційних чорносотенних сил
колишньої системи – КПРС і КДБ. Їхні представники у своїй ненависті до українців доходили
до справжнього маразму, коли «націоналістичними» вважалися рослини і дерева,
як то м’ята, калина, рута. Відтак до націоналістів було зараховано й мене, за
те, що захоплювався народознавством. Через це було заведено кілька томів надуманих
справ, було стеження, були постійні перепони й відверті диверсії, коли, наприклад,
підпалили ці мужі дві повітки із зібраними мною лікарськими рослинами. Тут діяв
синдром недоброї пам’яті Трохима Лисенка,
який вважав, що в «нашей стране рождаются не народы, а организмы». Отож і втовкмачували, що «достаточно иметь
советский народ, которому не нужны украинские песни,
украинский язык, украинская народная медицина».
Міліція ж мене
не чіпала, тож і нині не тримаю зла. До
речі, серед моїх пацієнтів свого часу був колишній міністр Андрій Василишин, інші міліцейські керівники.
– А щодо стосунків із владою, то ситуація нині змінилась?
– У незалежній державі інакше й бути не може. Є можливості працювати, діяти, видавати книжки. Як
мовиться, вийшов з підпілля і сам, і наука, якою займаюся, тобто фітотерапія.
Проте і в колишні лихі часи відчував підтримку і допомогу – моральну, матеріальну. Відтак завжди вірив у свій народ. А допомагають мені й
нині. Ось цей наш центр у Радомишлі, хіба не свідчення такої допомоги з боку
місцевої влади, місцевого сільгосппідприємства? Адже він потрібен людям.
До мене і до наших фітоцентрів нерідко звертаються
люди, що пройшли вже всі етапи – від дільничного
лікаря до НДІ. Тож допомагаємо, маємо результати, маємо вдячність від пацієнтів.
Бо стикаємося з безліччю людських нещасть, які також штовхають думку, не дають заснути
інтелекту. На щастя, є тепер можливість вільно працювати, віддавати свої знання
людям. Тільки в останні три роки нарешті побачили
світ мої книги з фітотерапії. Закінчив, зокрема, велику працю «Фітотерапевтичні засоби проти радіації», вийшли праці
«Як зупинити смерть», «Раджу ліки, перевірені тисячоліттями», підручник «Українська
народна медицина» тощо.
– Одна з останніх Ваших книг – «Кришталева чара» містить рецепти алкогольних
напоїв на травах. Чи не суперечить це Вашому негативному ставленню до пиятики?
– Я непримиренний противник пияцтва і надмірного вживання
алкоголю. Це згуба і отрута для людського організму. Бо, потрапляючи у кров, алкоголь
виводиться з неї не раніше, ніж через два тижні, вражаючи за цей час не один життєдайний
орган. Та й ставлення до п’яниць здавна в народу надто негативне. Народна філософія
забороняє вживати спиртні напої дітям, дівчатам, вагітним, годувальницям, людям похилого віку, хворобливим
людям та іншим. Однак уживання напоїв здавна
в традиціях нашого народу, їх п’ють на святах, весіллях, родинах, також на
похоронах, поминках, а ще по завершенні важливих робіт. У численних обрядах частування хмільними напоями є таким собі рушійним важелем ритуального
дійства. Але наш народ вживав споконвіку спиртне не для «чистого» сп’яніння, а задля того, щоб
запашними настоями відігнати «злих духів». На зимові свята вживали горілчані настої на травах ще й для збагачення організму в
цю пору вітамінами.
Тож і в пропонованих мною рецептах,
реконструйованих за прадавніми технологіями, йдеться про лікарські препарати,
при вживанні яких треба обов’язково дотримуватися дози. Втім, міру потрібно
відчувати у всьому нашому житті.
– Що б Ви, насамкінець, побажали радомишлянам?
– Любіть свою землю, нашу рідну Україну. Це неповторний
світ краси, сили і величі. Вона вимагає нашої щоденної уваги, любові, пекельної
праці та антидотів. Отож, настав час розігнути торс, розправити рамена, скинути
столітнє рабство моноідеології. Ідіть вузенькою стежкою, не ховайтеся у льохи та
темні комори, не вичікуйте: а що буде далі. Не залазьте на українську фортецю – піч і під кожуха
з довгою вовною, не затикайте зовнішніх слухових проходів, щоб бути глухими до
нових віянь часу. А вмийтеся! Прийдіть до природи і
довкілля. Вони ваші друзі і рятувальники.
Газета
«Зоря Полісся», 13 травня 1995 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар