Сучасні комп’ютерні технології можуть все. У цьому переконуєшся мало не щодня. Скажімо, за
допомогою новітніх засобів відновлюються первісні обриси тих чи інших споруд,
обличчя та зовнішній вигляд наших пращурів, не кажучи про фотосвітлини і т. ін.
Та якщо колись фотографів можна було перелічити на пальцях, адже й сам
фотохімічний процес появи паперового фотознімка видавався утаємниченим та навіть
містичним, то нині цифрова техніка дала змогу долучитися до фотографування
кожному бажаючому. До того ж, комп’ютерні програми можуть покращити навіть,
здавалося б, безнадійно невдалий кадр.
Між тим, не
завжди той чи інший знімок, що робився на колишньому плівковому фотоапараті,
виходив досконалим. Адже технологія передбачала суворого дотримання не лише
експозиції фотографування (співвідношення витримки та діафрагми, що виставлялися
на фотоапараті, зі світлочутливістю плівки), а й технології обробки самої плівки
(приготування розчинів проявника та закріплювача–фіксажу, часу кожної операції,
промивання) і в такій же мірі друкування світлин (тут, на додачу до розчинів,
треба було підібрати належний фотопапір, вгадати тривалість його «засвітлення»
негативним зображенням). Зважаючи на далеко не завжди належну якість плівки,
реактивів чи паперу радянського виробництва, всі зусилля фотографа, особливо
аматора, могли виявитися марними.
Наразі сьогоднішня
«цифра» дає можливість сканувати старі плівкові негативи і робити з них нові
«відбитки», вже не залежачи від ймовірного виробничого браку фотоматеріалів.
Світлина,
відновлена з плівкового негативу.
Стрімко
розвиваються й електронні процеси з реставрації та відновлення колишніх
світлин. Один з таких промовистих прикладів – колоризація старих фотокарток,
які подекуди зберігаються в забутих або закинутих альбомах бабусь чи дідусів.
Те, що
донедавна вважалося таланом та надбанням майстрів-фахівців, тепер завдяки
інтернет-ресурсам стає доступним
для всіх, подекуди, щоправда, не безкоштовно.
Скориставшись нагодою та ресурсом MyHeritage,
спробував і собі колоризувати радомишльську та особисту родову
минувшину. І це видалося доволі цікавим.
Ось, для
прикладу, деякі колоритні радомишльські давні світлини.
Випускники
гімназії 1919-го року.
Каплиця у Ставках.
Кінотеатр.
Береги Мики.
Міська
площа.
Свято-Миколаївський
собор.
На човні
Тетеревом.
«Грунін»
павільйон у міському парку.
І родинні…
Мій дідусь
по мамі Йовенко
Прокіп Оксентійович (1902-1944) та бабуся Лисавета Андріївна (1905-1979).
Світлина 1930-х років.
Родина
Дудків з Малої Рачі, 1937 р. Пращури дружини. Дід Олексій Михайлович Дудка (в
центрі) у тому ж 1937-му був репресований і розстріляний, сім’ю «розкуркулили».
Звичайно, чорно-біла світлина – це символ
колишньої епохи. І професійні фотографи
старої школи досі працюють в чорно-білому форматі. Але наш зір – кольоровий,
тому заманливо все ж
спробувати поглянути кольоровим поглядом на минуле, хоча певною мірою умовно,
бо, ясна річ, не всі барви співпадають.
Втім давні листівки Радомишля друкувалися і кольоровим варіантом. Як, наприклад,
ось така. Тут її первинний та
колоризований варіанти.
А які подібні
сюрпризи ще чекають нас у мабутньому?
Немає коментарів:
Дописати коментар