Справжній фурор
зчинив український музичний гурт «Go_A» на популярному
пісенному телеконкурсі «Євробачення-2021». За його підсумками представник
України посів високе п’яте
місце з-поміж 41 учасника конкурсу. Притому глядацьке журі за підсумками
голосування поставило український колектив на другу сходинку. Своє захоплення
конкурсним номером українців висловив і переможець Євробачення гурт «Maneskin» з Італії.
Попри окремі
нотки невдоволення з приводу «неукраїнської» назви колективу, він яскраво
представляв на конкурсі саме Україну і, до речі, вперше в історії виконана українським
учасником пісня пролунала повністю українською мовою. Твір цей, до того ж,
презентував величезній слухацькій та глядацькій авдиторії майже автентичний зразок
української народної пісенної творчості, що, судячи з результатів, припала до
смаку європейцям.
«Go_A»
майстерно і в сучасному стилі обробили та аранжували давню, ще дохристиянську гаївку
– «лісову веснянку», що присвячена Шумові, дещо змінивши її (за умовами
конкурсу слова, як і музика, не можуть бути народними). Тож зазвучала вона в
новій інтерпретації.
Гей,
нумо-нумо, заплетемо Шума,
Шума
заплетемо, гуляти підемо!
Гей,
заплетися, Шуме, заплетися,
Зеленим
барвінком та й застелися!
А
в нашого Шума зеленая шуба,
Дівки
гуляли, шубу порвали!..
Цей піснеспів
здавна був складовою народного обряду, здебільшого відомого під назвою «Зелений
Шум». Його у своїх дослідженнях описували Михайло Максимович, Олекса Воропай,
Борис Грінченко, Михайло Грушевський, котрі називали оспіваний у ньому «Шум»
уособленням лісу та його життєдайної божественної сили. До речі, у ряді слов'янських мов саме ліс означено словом
Вокалістка
«Go_A» Катерина
Павленко притому стверджує, що знайшла «Шумові» традиції у віруваннях
українського Полісся – давнього древлянського краю, де ліс всякчас вважався
невід’ємним і родовим, і родинним елементом. Заглибившись у обрядовість жителів
Полісся, вона звернула увагу, що поліщуки надавали магічних сил кожному
предмету та явищу, які їх оточували, і були переконані, що ШУМ, про який вони
співали у веснянці-гаївці, – це ліс, це, власне, – дух лісу та його магічна
сила, з якою персоніфікувалося пробудження весняної природи, зокрема й лісової.
Слід зазначити, що прадавні
сліди поклоніння Шумові знаходимо й на нашій Радомишльщині. Відбилися вони
зокрема у топоніміці. У Чорнобильских маєтностях, що свого часу входили до
Радомисльського повіту, було в давнину село Шумилівка. А між селами Кримок та
Березці здавна відоме лісове урочище з назвою Шумовá. Можна додати й сюди село Шумськ
з давньоруським городищем, що існувало колись у Житомирському районі, до якого натепер
належить Радомишльська громада.
Відтак
презентований європейським меломанам український «Шум» має прадавні древлянські та поліські корені. З радомишльським забарвленням.
Немає коментарів:
Дописати коментар