Національний
університет «Києво-Могилянська академія» стабільно входить до когорти провідних вишів України. Створена, точніше,
відроджена НаУКМА була відразу після проголошення незалежності України у
вересні 1991-го і вважається наступницею історичної Києво-Могилянської академії.
Тимчасом примітно, що стародавній заклад мав певний стосунок до Радомишльщини.
Його
фундаторкою, як відомо, стала Галшка Гулевичева-Лозка, котра у 1615 році подарувала
свій київський будинок, довколишню землю й чималі грошові кошти Києво-Братському
монастиреві, за умови, щоби при ньому облаштована була «школа дітям, як
шляхетським, так і міщанським». На ту пору меценатка разом з чоловіком мешкала
у належних їм раковицьких маєтностях. Серед перших учнів новозаснованої Братської
школи був і їхній син Михайло.
У 1632 році
Петро Могила, що обійняв митрополичий престол Київський, Галицький і всієї Русі,
ініціював об’єднання Братської та Лаврської шкіл у вищий навчальний заклад –
Києво-Могилянську колегію. У такий спосіб митрополит поновив засновану ще
Ярославом Мудрим Київську академію, залишки якої після ординського нашестя тулилися
по різних монастирях та печерах. І слід зазначити, що в ті роки Радомисль був
заміською резиденцією Петра Могили.
Тимчасом дослідник
історії «могилянки» М.Максимович наводить список її перших спудеїв 1632-33 р.р.
Усіх їх 36 у реєстрі, в якому зустрічаємо майбутніх знаних можновладців
радомисльського Потетерев’я. Серед них – Стефан Стрибиль (він останнім з цього
роду володів зокрема Кичкирями), Василь Сущанський-Проскура (на початку XVIII
століття Проскурам належали Ставки), Федір Сусло (був осадцем новозаснованої
1645 року слободи Крим – Кримок, маючи маєток у Великій Рачі), Георгій
Негребецький (вочевидь син державця Лаврських маєтностей Яна Негребецького, що
заснував 1643 р. слободу Негребівку), Георгій, Іван та Адам Тиші
(Тиша-Биковські у XVII ст. були власниками сіл Моделів, Горбулів, Осеча-Заньки,
Нянівка та довколишніх земель).
Тож, як бачимо,
тогочасні магнати недарма входили до панівної верхівки суспільства, адже мали
не лише статки, а й досить високий освітній рівень. Хоча ці засади майже всякчас є взаємопов’язаними.
Немає коментарів:
Дописати коментар