У 1919-1922-му
роках почалося
тріумфальне підкорення світу славнозвісним українським «Щедриком» – справді
безсмертним творінням композитора Миколи Леонтовича.
4 жовтня 1922 року у
найпрестижнішому концертному залі США Карнеґі-хол у Нью-Йорку Український
національний хор, керований уславленим Олександром Кошицем, представив цей
музичний шедевр американським глядачам. Його виконання викликало зливу овацій
захопленої публіки, що змусила хористів ще і ще співати надзвичайно мелодійну й
переливчасту Різдвяну щедрівку-колядку. Відтоді «Щедрик» набув небаченої
всесвітньої популярності і став
неодмінним атрибутом Різдвяних дійств. Його мелодія лунає у концертних залах,
звучить у популярних мюзиклах, кінофільмах Різдвяної тематики тощо. І поширився
твір завдяки капелі Кошиця не тільки за океаном. Адже ті американські виступи
сторічної давнини віншували кількарічні гастролі хору всією Європою. І повсюдно
твір виконувався «на біс».
Олександр Кошиць (у першому ряду в центрі) зі своїм славетним хором. Прага, 1919 р.
Втім, утворений українським урядом
1919 року хоровий колектив, що вирушив тоді у європейське концертне турне,
змушений був упродовж кількох років подорожувати світом, допоки не дістав своє
пристановище за океаном. Адже про повернення додому, де до влади прийшли
більшовики, що переслідували й нещадно карали усіх причетних до пропаганди
українських національних ідей, не могло бути й мови.
Позаяк життєпис Олександра Кошиця
сповна був зітканий з поїздок та подорожей. Примітно, що одна з них промайнула
свого часу Радомишльщиною, з якою митець був, крім того, пов’язаний родинними й
дружніми зв’язками.
Його добрим товаришем по духовній
семінарії був Іван Біляновський, син чудинського священика о.Лукіана. У своїх
спогадах Кошиць згадує подорож до Чудина під час канікул у вересні 1895-го.
Компанію йому склав семінарист Григорій Тучапський. Грицько, до речі, згодом
став супутником майбутнього маестро чи не у всіх його концертних та гастрольних
мандрах. Він володів чудовим голосом, навчався професійному співові в Італії і
увійшов до Кошицевої капели як артист та перший помічник керівника й
хормейстера.
З Києва парубки їхали Житомирським
шосе кінним диліжансом (омнібусом). У Кочерові найняли поштових коней і
«подались у гущавину розкішного соснового лісу», яким дістались Радомисля. Там
знову взяли коней і пізнім вечором були вже в Чудині.
З приємністю оповідач описує «маленьке й дуже симпатичне» повітове місто, оточене довкруж «казковим старим лісом з мачтовими соснами», не менш вражаючі краєвиди, що відкрилися йому з кручі священицької садиби в Чудині: «широченний луг, по якому в’ється Тетерів, а за кілометрів три починаються ліси, скільки око обхватить, і щезають на обрію темною синьою хмарою».
Сучасний Чудинський краєвид.
Хоча попервах село йому не
сподобалося: на піску, біднувате, з не такими чепурними хатами як на рідній
Черкащині Кошиця та «дивними огорожами з дрючків». Та потім юнак був
заворожений умитими росою ранковими пейзажами, «свіжими, привабливими, під
ясним теплим осіннім сонцем, що непереможно тягнули до себе, і від яких не
можна було відірвати очей».
Два тижні відпочинку справили на
нього незабутні враження, бо випала гарна нагода скупатися «у чудовій
чистенькій воді Тетерева», побродити «по широченних безконечних лугах у високій
пишній траві», половити рибу волоком.
А коли поверталися до Києва
підводами о.Лукіана, дорогою священик ще й справив Кошицеве двадцятиріччя.
Зворотний маршрут, між тим, проходив
уже так званим Гостомельським шляхом, що ним у давнину зазвичай добирався до
Києва люд з цього радомисльського куща. Зокрема з Чудина він вів первісним
лісом з височенними соснами через Кримок – Хомівку – Забуяння – Королівку –
Гостомель.
Наступного року, після закінчення закладу,
Олександр відгуляв у серпні на весіллі свого чудинського товариша (його
обраницею була донька священика з прикиївської Борщагівки Лідія Бортовська). І,
як це було заведено, весілля те гуло мало не тиждень.
Іван Біляновський після одруження,
що зазвичай передувало хіротонії, почав дияконську службу в
Свято-Миколаївському соборі Радомисля, а з 1898 року священствував у парафіях
Київського та Чигиринського повітів.
Серед весільного гурту
друзів-семінаристів був також Олександр Гороновський, що згодом служив у
Радомислі мировим суддею.
Тимчасом ще 1744 року на
Радомишльщині осіла одна з родових гілок Кошиців. А з-поміж пращурів
майбутнього музичного світоча згадується зокрема малоземельний православний
шляхтич Андрій, котрий у 1774-му через скруту продав родинний маєток у
Виступовичах на Овруччині та оселився по тому в сусідньому Радомисльському
повіті. Тут нащадки священницького роду Кошиців несли зокрема службу Божу в
Радомислі, Городському, Кочерові.
Саме завдяки представникові цієї
уславленої фамілії хормейстерові,
диригентові, композиторові та аранжувальникові Олександру Кошицю український
«Щедрик» з року в рік неодмінно лунає по всіх усюдах у різдвяно-новорічні
свята. І нині, звичайно, теж.
До речі 4 грудня
2022-го в тому ж
Карнеґі-хол концертною програмою за участю українських хорових колективів
відсвяткували столітній ювілей прем’єрного виконання «Щедрика» в Америці. Між
тим, ця дата ювілейна
й для самого твору
Миколи Леонтовича, але вже 120-річна: перша його музична редакція датована 1902
роком.
Газета «Зоря Полісся», 9 грудня 2022 р.
А це - «Щедрик» у радомишльському виконанні:
Дядько мого прадіда в 1897 році купив у кочерівського священника Олександра Івановича Кошиця п'ять десятин землі. Цікаво спостерігати, як переплітаються людські дороги.
ВідповістиВидалитиДійсно, шляхи і долі всякчас незбагненні.
Видалити