Знаний колекціонер, меценат та
пошуковець Олексій Шереметьєв ось уже декілька років займається порятунком і
відновленням колишнього палацу графів
Дуніних-Вонсовичів у Ставках Радомишльської громади. Збудовано його було в
кінці XVIII ст. (до речі, цеглини, що перекладалися під час реконструкції стін,
марковані 1792 роком) тодішнім володарем Адамом Дуніним-Вонсовичем, що свого
часу був шамбеляном (камергером) при дворі польського короля. А от старший син
пана Адама – Станіслав, котрий провів у Ставках дитячі та ранні юнацькі роки, – пристав на службу до французького імператора Наполеона Першого Бонапарта, притому
був його ординарцем та перекладачем у російській кампанії 1812 року.
Певною мірою саме особлива місія
графа Станіслава Дуніна-Вонсовича спонукала Олексія та його команду
додати до історичного й мистецького забарвлення ставківського маєтку французьку
складову.
Слід зазначити, що наполеоніка
займає особливе місце у колекціях звісного «Музею
Шереметьєвих». Серед його перлин – одна з коштовних копій із оригіналу
посмертної маски Наполеона, що її було зроблено через два дні після його смерті
особистим лікарем Франсуа Антомаркі. Не менш цінний артефакт – гіпсовий
частково позолочений бюст імператора Бонапарта, виконаний за бронзовим
оригіналом італійського скульптора Лоренцо Бартоліні.
Музейні французькі експонати
виставлялися в колишньому палаці
Дуніних-Вонсовичів під час дійств та фестивалів, що тут влаштовуються.
Ставківські маєтності, до того ж, ставали місцем військово-історичних
реконструкцій наполеонівських війн, які організовувала громадська організація
«Департамент воєнно-культурної антропології».
Втім варті уваги родзинки має й сам мистецький маєток у Ставках. Як розповів музейний фахівець Олексій Руденко, під час відновлювальних робіт у палаці було виявлено деякі елементи архітектурного декору, що свого часу оздоблювали інтер’єри цього «шляхетського гнізда». Серед них – і ось такий гіпсовий плафон розміром 64х38см із барельєфним зображенням грифона: міфічної істоти з тілом лева, крилами й головою орла або іншого хижого птаха.
Грифони були поширеним декоративним
мотивом у скульптурі й образотворчому мистецтві античних Греції та Риму. Саме
звідти вони «перелетіли» до стилю «ампір», що виявився водночас і вершиною, і
завершальним акордом класицизму, де також посіли місце одного з найпопулярніших
персонажів при оздобленні творів архітектури, інтер’єрів, декору меблів тощо.
За словами музейника, в барельєфі із
грифоном зі Ставків відчувається вплив знаменитих французських майстрів епохи
ампіру – Шарля Персьє (1734–1838) та П’єра Франсуа Леонара Фонтена (1762–1853).
І в цьому, з огляду на беззаперечний зв’язок родини Вонсовичів в особі графа Станіслава з Францією, теж проглядається певна закономірність.
А так виглядав колишній палац Дуніних-Вонсовичів у 1975 році, коли в ньому розташовувався дитячий туберкульозний санаторій.
Газета «Зоря Полісся», 19 травня 2023 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар