пʼятницю, 13 квітня 2018 р.

Чорний Великдень Хомівки


25 квітня 1943 року жителі захованої в притетерівських лісах Хомівки традиційними віншуваннями «Христос Воскрес! Воістину Воскрес!» щиро вітали одне одного з Великоднем. Дарма що вже майже два роки село перебувало під окупацією гітлерівської Німеччини, традиційних християнських святкувань хомівчани дотримувалися. Більше того, за окупаційної влади селян за віру вже не переслідували. Притому в селі, де споконвіку дружно сусідували і католики, і православні, шанували свята, так би мовити, і свої, й сусідові. У 1943-му, до речі, пасхалія обох конфесій збіглась у даті.
Так само усіх хомівських вірян вже на другий святковий пасхальний день спіткала біда. Зранку в село в’їхала величезна валка підвід, а Хомівку зусібіч оточили вартові.
Зігнавши усіх без винятку мешканців на сільський майдан, карателі «за співпрацю і зв’язок з партизанами» привселюдно розстріляли працівника місцевого лісопильного заводу Петра Мариношенка, а селянам оголосили, що відсьогодні їхнього населеного пункту не існуватиме. За постановою гебітскомісаріату в Хомівці скасовувалась утворена ще на початку окупації німецька управа (їх, між тим, було в районі лише декілька), а на селян чекає суворе покарання. І на підтвердження оголошеного вироку село скорим часом цілковито було охоплене вогнем.


Петро Ничипорович Мариношенко.

Така каральна акція була викликана нападом напередодні партизанського загону саме біля Хомівки на німецьку автоколону, що рухалась з Кримка.
У протидії з диверсійними вилазками підпільників та партизанів гітлерівці цілком наслідували запроваджений більшовиками ще за часів української національно-визвольної боротьби 1918-1922 років принцип «отвєтчіков», коли за ту чи іншу протидію «новому міру» радянська влада без розбору нещадно карала десятками й сотнями навмання обраних заручників із ближніх сіл.
А в роки Другої Світової у сумнозвісній білоруській Хатині нацисти вбили та спалили живцем 149 жителів села, у тому числі 75 дітей, помстившись у такий жахливий спосіб за засідку, яку тут влаштували партизани поліційному охоронному батальйону. В тій збройній сутичці загинув улюбленець Гітлера олімпійський чемпіон Г.Вельке.
Ще жахливішою і найбільшою за кількістю подібних безневинних жертв стала інша березнева трагедія 1943-го – Корюківська. У цьому райцентрі на Чернігівщині окупанти за партизанський наскок вимістили свою лють теж на місцевих жителів. Каральною акцією усіх корюківчан (біля семи тисяч!) було знищено, а саме містечко майже повністю спалили.
Чи потрібні були ці локальні й аж ніяк непідвладні ходові війни «перемоги», що оберталися такою кількістю жертв серед мирного населення?
Та, як зазначав, оповідаючи зокрема про звитягу партизан М.Наумова під Хомівкою, у своїх мемуарах Іван Хитриченко, командир партизанського з’єднання, що діяло в радомишльських лісах, у такий спосіб партизани давали зрозуміти окупантам, що вони аж ніяк не господарі на нашій землі. Проте ні він, ні інші партизанські проводирі, як не прикро, не згадували, у який жахливий спосіб мстилися за їхні вилазки гітлерівці місцевим жителям.
Втім крилате «ми за ценой нє постоїм» з’явилося не саме по собі. І свого презирливого ставлення до тих, хто просто собі жив під окупантом, радянська влада не приховувала. Усі повоєнні роки, аж до розпаду СРСР, у будь-яких анкетах чи автобіографіях громадяни мали неодмінно вказувати на факт свого перебування (або ж батьків) на окупованих територіях. Дехто із земляків, що пережили війну, часом згадують, що їм нерідко дорікали, нібито, мовляв, жирували тут при німцях. Розповідали про подібне презирство і ті з фронтовиків, які були мобілізовані вже після приходу Червоної Армії, коли їх кидали беззбройними в бій на вірну смерть «спокутувати свою провину за працю на Гітлера».
У Хомівці, на щастя, карателі спрямували гнів лише на будинки і підпалили їх,  спопеливши усе село. Не уникли цієї участі й лісопильний та смолокурний заводи, що діяли ще з часів господарювання на цих землях знаної графині Браницької.


Людей тимчасом посадовили на підводи і повезли в Радомишль, а над довколишнім лісом у пошуках партизанів кілька днів кружляли німецькі літаки.
Марта Мариношенко, що враз стала удовою, міцно притискала до себе осиротілих доньок – Віру, якій ішов лише четвертий рочок, та на два роки молодшу Ларису. Ці трагічні миті назавжди закарбувалися у Віриній пам’яті (нині вона Ліпіін).
– Нас привезли у Радомишль,  – з болем згадує жінка, – і взяли під варту в поліційному управлінні. Воно містилось у колишньому приміщенні міліції, що на Присутственій, і було зусібіч огороджене високим плотом – до лікарні і до садиб на вулиці Горького. Усіх працездатних німці почали відправляти на примусові роботи до Рейху. А на таких, як мати з двома малятами, особливої уваги не звертали. Скориставшись цим, одного дня мама взяла нас на руки і сказала вартовому, що веде до вбиральні. У лікарні на ту пору саме лікувалась родичка, яка передавала нам дещо з харчів. В обумовленому місті вона зробила в плоті невеликий лаз, через який ми непомітно вибрались на волю. Мабуть, нас ніхто й не шукав, бо благополучно дісталися до маминої тітки в Чудин і у тій гостинній родині прожили декілька літ.
А вже після вигнання окупантів ті з хомівчан, що вижили чи поверталися з фронтів, почали потроху тулитись до рідного села і відбудовувати рідні оселі. Позаяк дехто з односельців-чоловіків, як згодом з’ясувалося, постійно працював на смолокурному заводі, що діяв поблизу Радомишля, тож, перебуваючи на «вахті», як кажуть тепер, трагічної облави уникнув. Дорогою в Німеччину теж вдалося втекти і повернутися додому кільком сельчанам, що вбереглись від лихої долі «остарбайтерів».
Родині Мариношенків допомогли спорудити такий собі «курінь» довкола печища ті ж чудинські родичі. А згодом уже й хатину поступово звели.
Будувалися здебільшого усім миром, переважно у вихідні, й справді артільно, адже відновила по війні свою діяльність місцева промислова лісопильна артіль, де, як і в лісгоспі, здебільшого й працювало більшість місцевих жителів. Тож, як могли, допомагали ці підприємства і місцева влада хомівським погорільцям пило- та іншими місцевими будматеріалами...
Офіційні повоєнні зведення засвідчують, що перед війною в селі налічувалося 45 будинків, які всі були спалені. 67 жителів села окупанти вивезли на роботи в Німеччину.
Хомівчани старшого віку у дні пасхальних свят з року в рік неодмінно згадують трагічний для села Великдень 1943-го, що змінив життя та долі й самого села, і багатьох його мешканців.


Газета «Зоря Полісся», 13 квітня 2018 р.


Немає коментарів:

Дописати коментар