пʼятницю, 24 квітня 2020 р.

Був на передньому краї


У суботу 26 квітня 1986 року водій автобуса радомишльського автопідприємства 11848 Леонід Духновський о пів на шосту ранку як завжди вирушив з автостанції у рейс Радомишль – Чорнобиль. Той маршрут проходив зокрема через Білу Криницю, Тетерів, Білий Берег, Іванків.
Однак повертатися назад цим шляхом уже не вийшло. Про те, що вибухнула й горить Чорнобильска АЕС, Леонід Станіславович дізнався на місці, хоча справжні масштаби тієї біди тоді мало хто уявляв, адже радіація була ще чимось невідомим і незрозумілим. Втім місцеві жителі таки щось знали і відчували, бо чорнобильська автостанція була переповнена людом, що прагнув виїхати подалі від місця вибуху.
Та дещо водій і сам усвідомив уже на зворотному шляху. Трасу Тетерів-Чорнобиль було перекрито, і нею майже безперервним потоком йшли навстріч пожежні автомобілі, бетеери, військова спецтехніка. Духновський, зв’язавшись телефоном з керівництвом, вирушив на Овруч. Пасажирам, схоже, було байдуже куди їхати: головним було – вирватися з пекла, у яке раптом перетворилися їхні домівки, подвір’я, вулиці та все довкола них.
Цю територію за кілька днів умовно окреслили й назвали сумнозвісною 30-кілометровою зоною. З другого травня, лише на шостий день після аварії, почнуть евакуювати звідти людей. Тож рейси Духновського з Чорнобиля на Іршу, Малин, куди можна було доїхати біль-менш без перешкод, тут виявилися доречними.
Позаяк тривали вони лише до 5 травня. Наступного дня доступ ззовні у «зону» перекрили. Потому ЛАЗ Леоніда та його напарника Василя Фадіна курсував уже з Радомишля до Іванкова.
…Свій трудовий шлях Леонід Духновський починав у 1962-му саме в автопідприємстві. Спочатку кілька років юнак працював електриком, навчаючись притому на вечірніх курсах шоферів. А коли виповнилося вісімнадцять, – сів за кермо. Колесив районом на «бобиках» райкому комсомолу, райвиконкому.
1977-го Леонід, набувши досвіду та водійського стажу, повернувся до рідного підприємства, і вже як водій першого класу став працювати на автобусі. Його маршрути пролягали до Житомира, Києва, Рівного, інших міст, а до 5 травня 1986-го – до Чорнобиля.
На Чорнобильщину Леонід Духновський таки повернувся. У тогорічному вересні він був прийнятий водієм в Управління будівництва №605 – спеціалізованої організації, на яку було покладено урядове завдання звести споруду «для довготривалого захоронення 4-го енергоблоку ЧАЕС», як її називали офіційно, а здебільшого іменували просто «саркофагом» або ж «об’єктом укриття».
Тут Леонідові довелося освоїти і бетонного міксера, і броньовану техніку, зокрема й продуктовозку. Про автобус теж не забував. Щоправда, тамтешнього ЛАЗа, на якому випало працювати, називали «брудним». Ним доставляли робітників під самісінький реактор. Зважаючи на радіаційний зашквар, працювали вони там по 15-20 хвилин. Відтак водіям, що теж періодично змінювалися, повсякчас доводилося курсувати від «перевалки» до епіцентру.
Водійських кадрів, одначе, бракувало. Тож 12-годинна «нормативна» зміна, яку фіксували в табелі, іноді тривала 16-18 годин. Траплялося, що, не витримуючи такого навантаження, дехто часом просто засинав за кермом, і це призводило до трагічних непоправних наслідків.


Леонід Духновський (другий справа) з колегами-ліквідаторами у зоні ЧАЕС.

У грудні 86-го Україна і світ полегшено зітхнули: «саркофаг» звели. Але робіт з ліквідації аварії на ЧАЕС лишалося неміряно. Духновського перевели на роботу в автопідприємство Чорнобильської АЕС, що невдовзі стала іменуватися виробничим об’єднанням «Комбінат», яке базувалося в Славутичі – новозбудованому місті для персоналу ЧАЕС та супутніх служб і підприємств.
Приїхала сюди працювати і його дружина Лариса. Подружжя отримало квартиру. Тут Леонід Станіславович і продовжив свою Чорнобильську вахту до 1993 року.
Сім «чорнобильських» літ марно не минули: виникли проблеми зі здоров’ям, і довелося оперуватися. До речі, у його чорнобильській особовій справі ліквідатора першої категорії означено перебування під час роботи в «зоні» на обліку персоніфікованого дозиметричного контролю з отриманими дозами опромінення. Зафіксовано, звісно, й відповідну інвалідність.
Трохи оклигавши, пару літ ще попрацював він механіком, але вже на «чистій» території.
У 2005-му Духновські повернулися до рідного Радомишля. В місті енергетиків, одначе, зосталась жити і працювати донька Світлана з родиною. Тож час від часу навідуються вони до Славутича. Всякчас надходять запрошення на зустрічі ветеранів ЧАЕС та ліквідаторів і від тамтешньої міської ради, громадських організацій. А ще – нелегкі чорнобильські вахти з щемно-сумною приємністю нагадують про себе нагородами, відзнаками, якими вшановували й вшановують тих, хто рятував світ від Чорнобильського атомного лиха.


Газета «Зоря Полісся», 24 квітня 2020 р.



Немає коментарів:

Дописати коментар