З давніх-давен люди закладали свої поселення
переважно біля водойм – річок, озер тощо. З одного боку – життя без води було неможливим,
з іншого – водні перешкоди слугували додатковим захистом на випадок зазіхань чи
нападу ворогів та зажерливих сусідів.
Між тим на прикладі Радомисля це підтверджували
військові аналітики і у ХІХ столітті, вказуючи, що місто має важливе
розташування у військовому вимірі, бо, забудоване на підвищеному стрімчаку
річок Тетерів, Сухарка і Мика, являє зручну позицію для захисту переправ через
означені річки.
Так що закономірно стародавні мичани заснували
свій Мичеськ (Микгород), як згодом і Радомисль, саме у цьому місці. Тут, до
речі, варто звернути увагу й на те, що забудовувалися обидва городища на лівих
берегах цих річок. Вони, звісно, вищі, одначе це водночас вказувало й на те,
звідки наші пращури передусім очікували на загрозу вторгнення недругів: йдеться
про південно-східний напрямок. Врешті і давня, й сучасна історія це не раз
підтверджувала.
З водною перешкодою пов’язані й перші літописні згадки про Мичеськ. Оповідаючи
під 1151 роком про боротьбу за Київський княжий престол між Ізяславом
Мстиславовичем та Володимирком Галицьким, літописець вказує на облогу міста
княжими військами (Володимирка) саме з берегів Тетерева.
Здавна річки до того ж слугували зручними
транспортними артеріями, сполучаючи
мешканців прибережних поселень між собою і для дружніх, і для торговельних
взаємин. Разом з тим вони створювали додаткові труднощі для пересувань
суходолом. Відтак поставала закономірна потреба влаштовувати різноманітні
переправи - переїзди, мости, пороми і т.
ін. Враховуючи те, що Радомисль здавна лежав на шляху, який сполучав Київ із
західними сусідами, тут безумовно мав існувати надійний переїзд.
Перші згадки про в’їздний міст до Радомисля з
Київського шляху знаходимо в описі Радомисльського замку від 1774 року, наведений у праці Л.Тимошенка «Нариси з історії Радомишля». У документі зазначено, що «в’їзд до Радомисля трактом, котрий іде з
Києва», через два мости влаштований. Місто зусибіч було опоясано двома валами і
ровом між ними. Перший міст через річку Мику
вів до в’їздної брами на першому валу, наступний – через рів до брами з
вартовою вежею на другому валу, звідки безпосередньо відкривався доступ у
місто.
Мости на реконструкції Радомисльського замку за стародавніми описами,
виконаній Л.Тимошенком і художником І.Драгуном.
Існування мостів через річки, що омивали
Радомисль, проілюстроване й на мапі кінця XVIII століття.
Три мости «при Радомислі через ріку та її рукави…
добрих дерев’яних, високих на
1 сажень від води» обліковано в описі міста губернського землеміра О.Масловського
1805 р.
У ньому зазначається, що перший міст через Мику
довжиною 140 саж. (сажень – 2,134 метра),
другий – через Тетерів довжиною 120 саж., третій – через рукав Тетерева – 130
саж. А ще був місточок через болото на правому березі завдовжки у 20 саж.
Проте мости доводилося влаштовувати й ремонтувати
мало не щорічно, бо зазвичай вони потерпали під час повеней.
«Военно-статистическое обозрение Российской
империи» від 1848 р. зазначає, що 1845 року потужна повінь зруйнувала в
Радомислі мости через Тетерів, Мику та Сухарку. Наразі міст на Тетереві
замінили поромом, а через Мику і Сухарку
сяк-так поновили доволі благенькі мостові споруди.
Проблеми і перешкоди, які виникали під час проїзду
сановних осіб через Радомисль, увічнилися у давніх мало не анекдотичних
оповідках. В одній з них, наприклад, йдеться про те, як доводилося місцевим
мешканцям на руках переносити карети царського почту, що загрузли у заболоченій
місцині біля Радомисля під час проїзду імператора з Києва на Варшаву.
Вочевидь труднощі з облаштуванням надійних
переправ через річки не в останню чергу спричинили до того що Радомисль
обминуло Брест-Литовське шосе, збудоване у середині ХІХ століття, значною мірою
загальмувавши соціально-економічний розвиток міста та його дорожнього
господарства, у тому числі й мостового.
Щоб дістатися до міста, на під’їзді до нього
доводилося долати три мости.
Радомишльські мости
на листівці початку ХХ століття.
Старий Київський шлях вів з Раковичів через
сучасну територію лісгоспу, затим ішов мостом на Рудню через озеро Прірва (про
колишню мостову опору там донедавна нагадувала металева балка: залишок мостової
опори – «бика», що стирчала з води, далі вулицею Толстого – до мосту на
Микгород, а потім проходив ще через один міст на Миці.
Таким колись був в’їзд у Радомисль.
Тут слід звернути увагу, що здавна Тетерів
розгалужувався біля Радомишля на кілька рукавів. Два з них омивали Рудню, що
являла собою такий собі «острів», а озерця (у тому числі й Прірва), які існують
у наш час, є залишками колишніх річищ.
Тож надійним таке шляхове сполучення аж ніяк не
назвеш.
Ситуація поліпшилась лише у 1933 році, коли було
збудовано новий міст, що поєднав Рудню з Радомишлем, а дамбами, на яких
проклали дорогу, змінено рух Тетерева, спрямований відтоді в одне річище.
Старожили згадують, що на спорудження дамб наймали
селян з підводами, які возили землю. Йшли сюди працювати охоче, бо велося
будівництво у голодні 1932-33 роки, то ця робота давала змогу вберегти себе й
родину від голодної смерті. Трудівники щоденно забезпечувалися харчуванням і
пайком.
З побудовою нового мосту змінився й напрямок в’їзду
до міста. Головною в’їздною вулицею відтоді стала Русанівська.
Важливе значення відігравали мостові та інші
переправи під час радянсько-німецького протистояння у Другій світовій війні.
5-6 липня 1941 року підрозділ 99-ї стрілецької
дивізії Червоної Армії мужньо утримував міст через Тетерів, але під потужним
тиском переважаючих сил гітлерівців був оточений і розгромлений.
5 серпня 1943 року партизанське з’єднання під орудою І.Хитриченка розгромило
гітлерівський гарнізон у Радомишлі. Партизани спалили ряд об’єктів
у місті та міст через Тетерів. Вже по війні Хитриченка віддали під суд і
поставили йому в провину зокрема й те, що цією акцією партизани значно утруднили
наступ радянських військ та наступне забезпечення потреб фронту.
Відновлювали міст по війні німецькі та угорські
військовополонені, що утримувалися в
Радомислі у спеціальному таборі. Потому його періодично ремонтували. А ще для
запобігання руйнуванню кригою спеціальні групи підривників перед льодоходом дробили
лід на менші крижини, що вже не становили загрози мостовим опорам.
На мосту крім того було встановлено спеціальну
металеву споруду – трапецієвидний баласт, яка була встановлена на опорах над
річищим Тетерева і створювала додаткове навантаження на міст. Це пом’якшувало
і «гасило» коливання споруди, щоб не
допустити критичних резонансних явищ під час проїзду автівок, тракторів,
мотоциклів, адже автотранспортний потік повсякчас зростав.
Функціонував цей міст до 1962 року, коли почалося спорудження нового – залізобетонного.
Це міст так званої струнної конструкції
(один з перших таких в Україні). Його довжина 228 метрів . У 1993 році провели державні випробування мосту, оскільки він експлуатувався вже більше 25 років. На
нього одночасно заїхало 20 завантажених Камазів загальною вагою в 400 тонн, і фахівці підтвердили, що показники міцності споруди відхилень від нормативів не зазнали.
Між тим, у радянські часи публікувати технічні
характеристики мостів заборонялося, врешті як взагалі подавати будь-які згадки у відкритих джерелах про мостові споруди, переправи, броди, навіть їх
фотознімки тощо, бо це вважалося військовою таємницею. Хоча потенційні «вороги»
з ними були добре обізнані. Свідчення
цьому – передвоєнні карти німецького генштабу, якими війська Вермахту
послуговувалися під час наступу на СРСР.
Одна з опор новозбудованого мосту слугує також
мірилом для визначення рівнів підйому води під час повеней. Такі заміри
здійснюють служби цивільного захисту населення та з надзвичайних ситуацій.
8 квітня 1996 року одна
з найбільших повеней останнього часу зафіксувала рівень води на позначці 2,65 м .
Новий міст будували поруч зі старим, проклавши
дорогу лівіше попередньої (якщо в’їжджати у місто). Відтак будівництво велося майже
без зупинок транспортного сполучення. Щоправда, певний час таки використовували
для об’їзду вулицю Руднянську і старий Київський шлях
та міст з Рудні на Микгород.
Дерев’яний міст згодом розібрали, а
от металевий баласт з нього перевезли до Брусилова, де він використовується на
мостовій споруді через річку Здвиж донині. У Радомишлі тимчасом залишилися палі
від опор старого мосту, що й досі проглядаються з води.
Міст через Тетерів з Рудні на Микгород вряди-годи
поновлювався, але ненадовго, бо раз по раз його руйнувала повенева стихія.
Така ж доля спіткала і влаштований на тому ж місці у
1994 році підвісний пішохідний перехід. Хоча й збудували для нього досить
потужні бетонні опори для кріплення тросів, але спорудили їх без глибинних
паль. Відтак вони були підмиті потужною повінню і не втримались. До того ж
своєчасно не підтягли троси, і кладка опинилась у воді, затримуючи собою
гілляччя та інший непотріб, що несла стрімка течія. Це створило додаткове навантаження,
яке виявилося непосильним.
У 1950-х роках році зусиллями підприємств і
організацій міста було відремонтовано та зміцнено міст через Мику та під’їздну дамбу.
Через два десятиліття з облаштуванням міського
ставу на мосту встановили гідрорегулювальні споруди.
Функціонували і продовжують слугувати й інші мости
та переправи у Радомишлі. Зокрема на Папірні біля млина («Замку») їх було влаштовано
через дві греблі.
Одна гребля здавна призначалась для приведення в рух млинового колеса, а іншу спорудили у 1950-х рр., облаштувавши на ній невеличку гідроелектростанцію.
Мостові споруди збудовано також через Черчу на Великій і Малій Житомирській вулицях. Останній місток капітально відремонтували у 2015 р.
Мостові споруди збудовано також через Черчу на Великій і Малій Житомирській вулицях. Останній місток капітально відремонтували у 2015 р.
У 1970-1980 роках військовими були обладнані стаціонарні
понтонні переправи через Тетерів на Лигові, біля Леніного (Ставків), біля Вишевичів та ін. Деякі з них використовуються
досі.
Цікаві прогулянкові місточки споруджено до
Острівця на міському ставу, у дендропарку музейного комплексу «Замок Радомисль».
Невеличкі переправи влаштовували місцеві мешканці
через потічки, протоки тощо. Це зазвичай являло собою кілька дошок на
стовпчиках чи й просто так. Такі кладочки вели лугами, заплавами до околичних
вулиць, до лісу через ручаї, канави, садочки (маленькі водойми).
А ось таку кладочку спорудили самотужки місцеві
жителі для переходу через Тетерів.
Втім останніми десятиліттями річки і Тетерів
зокрема надзвичайно обміліли, тож принаймні теплої пори не становить жодної
проблеми перейти їх убрід. І навіть переїхати…
Немає коментарів:
Дописати коментар